FRISK Agency - nissan qashqai faro - Online Marketing

Achter de schermen: persreis naar Faro, Portugal

Als je het autonieuws een beetje volgt, dan zie je vaak foto’s en video’s die op prachtige plaatsen gemaakt zijn. Portugal, Spanje, Italië, Slovenië, het komt allemaal voorbij. Op dit soort persreizen krijgen journalisten de kans om voor het eerst kennis te maken met een nieuwe auto. Onze collega Robert mocht afgelopen zomer in Portugal kennismaken met de vernieuwde Nissan Qashqai. Hieronder neemt hij je mee naar de omgeving van het zonnige Faro.

Meer dan 4 miljoen exemplaren verkocht

De Nissan Qashqai is een bijzonder belangrijke auto voor het Japanse merk. Ze waren zo’n beetje de uitvinders van de crossover. Sinds 2007 verkochten ze meer dan 4 miljoen exemplaren in Europa. Anno 2024 is het speelveld flink veranderd, en heeft bijna elk merk een of meerdere crossovers in het modellengamma. De lijst met concurrenten is eindeloos. Kortom: je moet zoveel mogelijk reuring veroorzaken rond je auto.

nissan qashqai achterkant

Dat is meteen een van de belangrijkste redenen waarom dergelijke persreizen georganiseerd worden: aandacht genereren. Wil je auto’s verkopen, dan moet je zichtbaar zijn.

Op naar Faro

En dus worden autojournalisten vanuit heel Europa uitgenodigd om, in dit geval, kennis te maken met de vernieuwde Nissan Qashqai. Nee, niet in een suffe studio, maar in het heuvelachtige landschap van Faro. Bij aankomst op het vliegveld worden we eerst getrakteerd op een lunch, zodat we met een goed gevulde maag op pad gaan (ik had meer moeten eten, bleek later).

Stiekem gluurde ik al naar buiten, en zag ik ze staan: twee rijen glimmende auto’s naast elkaar. Blinkend in de felle zon. Klaar voor een mooie rit. Ik moet zeggen, Nissan heeft hier echt zijn best gedaan. Er was een route van 250 km uitgestippeld vanaf het vliegveld naar het hotel waar we die avond zouden overnachten. En wat voor route. Heuvels, rotspartijen, idyllische dorpjes. We kwamen het allemaal tegen. Om het af te maken kwamen we langs meerdere uitkijkpunten met uitzicht over de Atlantische Oceaan.

Maar na anderhalf uur rijden over slingerwegen, werd ik toch wel erg beroerd. Misschien had ik iets meer moeten eten op het vliegveld. Even gestopt voor een zakje nootjes en hup, weer door. Om de klachten te verminderen kroop ik zelf weer achter het stuur (je deelde een auto met een andere journalist), en dat hielp.

FRISK Agency - Online marketing - Persreis Faro Nissan

Na een paar uur reden we Vilamoura binnen. Een prachtige badplaats met golfbanen, resorts, palmbomen en ons hotel. We gaven de sleutel af en liepen de koele lobby in.

Eenmaal binnen kon ik de grijns niet van mijn gezicht krijgen. Wat is dit vet. Het bleek een vijfsterrenhotel te zijn, mét zwembad. We hadden het geluk dat we nog een paar uur hadden voordat het programma verderging. Was ik even blij dat ik mijn zwembroek had ingepakt. De temperatuur ging richting de 30 graden, dus het zwembad trok mij aan als een magneet.

FRISK Agency - Persreis - Nissan

Gedoucht en wel was het tijd voor het volgende onderdeel van de dag: de presentatie waarbij verschillende medewerkers van Nissan vertelden over de verbeteringen aan de Qashqai, én de plannen van Nissan in zijn geheel. Leuk, want nu wist ik ook waarom bepaalde veranderingen waren doorgevoerd, en met welk idee.

Ondertussen was het bijna half 10 en begon iedereen wel een beetje honger te krijgen. Want nu was het tijd voor het laatste onderdeel van de dag: het diner. Opnieuw een grote grijns op mijn gezicht. Bij het zwembad, onder een enorme pergola, stond een gedekte tafel voor ons klaar. Er stond een lopend buffet klaar, en medewerkers van het hotel liepen constant rond om de wijnglazen bij te vullen.

We sluiten de dag af met lekker eten en veel gezelligheid.

FRISK Agency - Persreis voor Nissan - Qashqai

Tijd voor dag twee. De wekker gaat om 06.30 uur. Douchen, aankleden, ontbijten en weer op pad. De Qashqai’s staan ons weer glimmend in de zon op te wachten voor een tweede rit. Dit keer een iets kortere rit met wat minder slingerwegen (gelukkig) en weer een hoop moois om te zien.

Na anderhalf uur rijden zijn we weer bij het vliegveld aanbeland. We parkeren de Qashqai, leveren de sleutel in en lopen de vertrekhallen in.

Met een geweldige ervaring en nieuwe contacten op zak, stap ik weer op het vliegtuig. Terug naar mijn vrouw en dochter. Het waren maar twee dagen, maar het voelt alsof ik een week weg ben geweest. Wat kan het leven toch mooi zijn.

En de auto dan?

“Leuk verhaal Robert, maar hoe zit het nou met die Qashqai”? Ik hoor het je denken. Geen nood. Ik heb uiteraard ook een artikel geschreven over mijn ervaring met de vernieuwde Qashqai.

Zit je met een marketingvraagstuk en wil je daar eens met expert over sparren?

Plan hier jouw gratis en vrijblijvend adviesgesprek in met FRISK Agency of neem contact met ons op.